Obwodnica Wałcza (S10)


Obwodnica Wałcza, znana jako S10, to nowoczesna trasa ekspresowa o długości 17,8 kilometra, zaprojektowana w taki sposób, aby skutecznie omijać miasto Wałcz oraz okoliczne miejscowości, w tym Witankowo.

Dzięki swojej lokalizacji, obwodnica zapewnia sprawniejszy transport oraz większe bezpieczeństwo na drogach, prowadząc ruch przez obszary mniej zaludnione, co przekłada się na komfort podróżnych.

Historia drogi

15 lipca 2010 roku złożony został wniosek do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o utrzymanie decyzji środowiskowej dla planowanej obwodnicy Wałcza. Oprócz tego, 21 stycznia 2011 roku wniosek ten został wzbogacony o dodatkowe informacje. Dalsze kroki podjęto 30 sierpnia 2011 roku, gdy wojewoda zachodniopomorski wydał pozytywną decyzję, co otworzyło drogę do kontynuacji działań przygotowawczych. Dzięki temu 28 sierpnia 2014 roku ogłoszono przetarg na realizację budowy trasy.

W wyniku przetargu, firma Energepol Szczecin została wybrana jako wykonawca. Umowa, której wartość wyniosła 430 milionów złotych, została podpisana 18 listopada 2015 roku. Zakres prac obejmował budowę głównej trasy z wiaduktami, czterema węzłami drogowymi oraz dwoma estakadami, a termin realizacji ustalono na koniec czerwca 2018 roku. Ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe, termin ten został jednak przedłużony do końca czerwca 2019 roku.

Niestety, firmie Energepol nie udało się sfinalizować inwestycji. W lipcu 2019 roku złożyła wniosek o upadłość, co spowodowało, że 14 października 2019 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła decyzję o rozwiązaniu umowy. Po krótkim okresie przygotowań, GDDKiA ogłosiła nowy przetarg na dokończenie budowy trasy S10.

Na początku 2020 roku podpisano umowy z firmami Porr, Budimex SA oraz Pol-Dróg Czaplinek. Planowany termin zakończenia prac przypadał na grudzień 2020 roku. Po wielu problemach związanych z harmonogramem, 19 grudnia 2020 roku odbyła się uroczysta ceremonia otwarcia trasy. W wydarzeniu tym udział wzięli między innymi: wicewojewoda zachodniopomorski Marek Subocz, poseł Czesław Hoc, dawny poseł Paweł Suski, starosta wałecki Bogdan Wańkiewicz, wójtowie i burmistrzowie z wszystkich gmin oraz dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lender. Uroczystość zaszczycił także proboszcz parafii pw. Św. Mikołaja Antoni Badura oraz przedstawiciele firm budowlanych.

Budowa drogi

Plan inwestycyjny skupia się na realizacji drogi ekspresowej, która będzie miała dwie jezdnie, każda z nich wyposażona w dwa pasy ruchu. W ramach tego projektu przewidziano budowę szeregu obiektów inżynieryjnych.

Wśród nich znajdą się 13 wiaduktów, które umożliwią bezpieczne przejazdy nad drogą oraz 14 przepustów ekologicznych, które zmniejszą wpływ tej infrastruktury na lokalną faunę i florę. Zaplanowano także 4 węzły drogowe, które ułatwią komunikację w obrębie całego układu drogowego.

Dodatkową atrakcją projektu są 2 mosty i 2 estakady. Pierwsza estakada (E-1) ma długość 278 metrów, a druga estakada (E-2) to imponujące 764 metry, co czyni ją jedną z najdłuższych estakad w Polsce.

Przypisy

  1. Obwodnica na drodze ekspresowej S10 – Wałcz [online], Cement, beton, kruszywa - Rozwiązania dla budownictwa | Lafarge [dostęp 15.07.2022 r.]
  2. S10 Obwodnica Wałcza :: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Serwis informacyjny [online], www.archiwum.gddkia.gov.pl [dostęp 15.07.2022 r.] 

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Wałcz (stacja kolejowa) | Wałcz Raduń | Most Kłosowski

Oceń: Obwodnica Wałcza (S10)

Średnia ocena:4.74 Liczba ocen:8